Velkommen til nye Sydvesten på nett!
  • The Yellow Kid.

En gulkledd pionér

Mange mener at den moderne tegneserien ble skapt i 1896 av amerikaneren Richard Outcault i avisspalten «Hogan’s Alley».

Når ble den første tegneserien laget? Det er delte meninger om svaret på det spørsmålet. Noen svar handler om hvordan man definerer begrepet tegneserie, mens andre handler om en kulturell tilnærming. Det gjør at man i Sentral-Europa gjerne peker mot sveitsiske Rodolphe Töpffer og bildefortellingene han laget i perioden 1827-1846, mens man i Storbritannia trekker frem karakteren Ally Sloper, som figurerte i ulike britiske blader og magasiner på slutten av 1800-tallet.

I USA er det Richard Outcault som ofte blir kalt tegneseriens far. Outcault hadde en spalte kalt «Hogan's Alley» der han gjennom tekst og tegning fortalte om livet i en mindre bemidlet del av en amerikansk storby. I hovedsak var det barn som ble vist frem, og Outcault var både samfunnskritisk, satirisk og naturalistisk i sin fremstilling av storbylivet.

Hovedpersonen i «Hogan's Alley» ble etter hvert en skallet gutt kledd i en stor nattskjorte. Mickey Dugan snakket slang, og replikkene hans var en del av nattskjorten. Etter hvert valgte utgiverne i avisen New York World å gi skjorten gulfarge for at den skulle skille seg ut.  Det fortelles at det var vanskelig å få gulfargen til å klaffe på trykk i avisene på tidlig 1890-tall, og dermed ble det gjort en rekke forsøk og eksperimenter. Noen hevder at dette ikke var mulig for avisen før før i 1896, men det finnes eksempler på at Mickey Dugan har en gulaktig nattskjorte allerede i 1895.

Den gule skjorten ga Mickey Dugan kallenavnet The Yellow Kid; Den gule gutten. Karakteren ble populær, og tegneren tjente gode penger. Populariteten var etter hvert så stor at New York Worlds største konkurrent ansatte Richard Outcault for å tegne «Hogans’s Alley» der. Dermed var Outcault på plass i New York Journal American fra oktober 1896, og samme måned kunne han lage en rekke tegninger i sekvens der The Yellow Kid lytter til en fonograf. Flere eksempler på tegninger i sekvens fulgte de neste månedene, og New York Journal Americans lesere fikk blant annet oppleve Den gule gutten røyke sigar, se en hanekamp og prøve en vekkerklokke.

Det var ikke noe nytt med bilder i sekvenser, så på noen måter er disse episodene med The Yellow Kid ikke helt nyskapende. På den annen side snakker vi om at andre begynte å bruke de samme visuelle virkemidlene som Richard Outcault, og når vi kommer til 1897 er Rudolph Dirks i full gang med bildefortellinger med brødrene Katzenjammer som vi i Norge kjenner bedre som «Knoll og Tott». Senere følger blant andre James Swinnerton med «Little Jimmy» og Frederick Opper med «Happy Hooligan» og «And Her Name Was Maud», og den moderne tegneserien er skapt. Dermed blir likevel Outcault en som baner veien for en ny kunstart selv om vi finner tegninger i sekvens mange århundrer tidligere.

Richard Outcault fikk etter hvert et tilbud om å gå tilbake til New York World mot høyere betaling. Han takket ja og tegnet «The Yellow Kid» frem til 1898. Siden laget han nye tegneserier, og en av dem, «Buster Brown», skulle bli en stor suksess for Outcault med utbredelse i mange land. «The Yellow Kid» var for øvrig også opphavet til uttrykket «yellow journalism», sensasjonsjournalistikk.

Av

Kristian Hellesund

red@sydvesten.no