Velkommen til nye Sydvesten på nett!
  • Pippi Langstrømpe (Marthe Naess Iversen) får publikum med seg på Fyllingsdalen teater. Her med Tommy (Sebastian Golinveaux) og Annika (Ida Ødven Knutsen). (Foto: Thomas Owren)

Bånn gass med Pippi

En klassisk story og ellevill slapstick med et ensemble som blør for drakta gjør Pippi til en hit på Fyllingsdalen teater.

Det er klampen i bånn og flat pedal hele veien når Fyllingsdalen teater gyver løs på Astrid Lindgrens mest endeløst fascinerende kreasjon. Dialogen leveres med tempo og kraft mens skuespillerne slår kolbøtte og henger fra taket. Kulissene består av en firkantet forundringspakke med uttrekkbare trevegger som gjør at sceneskiftene er unnagjort på et blunk, noe som sørger for å holde tempoet i stykket oppe. Det er en bemerkelsesverdig energisk forestilling de har fått til. Du kjenner den i magen.

Vill og utemmet

Pippi er en figur så frydefullt tidløs og vill at det er umulig å ikke bli inspirert i en eller annen retning. Hun er urpønker og anarkist, og lever sitt liv hinsides rett og galt. Hun lyver så det renner, har null respekt for lover og regler, pulveriserer ethvert pedagogisk læringsmiljø, og insisterer hensynsløst og kompromissløst på egen frihet. Midlene hun bruker er ikke særlig subtile; hun oppnår uavhengigheten gjennom rå fysisk makt, en bunnløs veske med gullpenger, ukuelig selvtillit og et vinnende vesen. Litt som Don Corleone, altså. Men det finnes ingen vondskap i henne. Hun bruker sin utemmede autonomi og livskraft til å stille spørsmål ved vedtatte sannheter, utfordre autoriteter og institusjonelle maktposisjoner, kle posører og påfugler nakne mens hun river folket med seg i sin endeløse jakt på god stemning & god gang. Det finnes sikkert en diagnose.

Apestreker

Men hun har også en desperat melankoli ved seg som skinner gjennom i små drypp, hvor den endeløse rekken av ville påfunn og ukuelig optimisme plutselig fremstår som noe trist, noe hun bruker for å stilne smerten av det vonde savnet etter hennes avdøde mor og fraværende far. Hun erkjenner overfor Tommy og Annika at hun tenker på foreldrene når hun har lagt seg.

Det er først da hun har tid til å tenke.

Marthe Naess Iversen (som spilte Pippi på forestillingen Sydvesten så - rollen bekles annenhver gang av henne og Mariell Christensen) greier å få oss til å tro på både den sorgløse energibunten og på jenta som forsøker å flykte fra et dypt savn. Vekslingene mellom de to fasettene gjøres så sømløst at du knapt legger merke til dem.

De morsomme bifigurene står for slapsticken som får barna i salen til å brøle av latter: De hjelpeløse røverne Dunder (Simen Christophersen Olerud) og Blom (Arild von Feste) og barnevernsarbeideren Fru Prysselius (Siv May Knutsen) er akkurat passe overstadig hysteriske, mens de ubrukelige konstablene Kling og Klang (henholdsvis Jørn Kvist og Even Johannesen) truer med å stjele hele showet med halsbrekkende fysisk humor. Ta også med trapeskunstene til Synne Odland Aase som apen Herr Nilsson, hvis stumme tilstedeværelse tilfører noe litt magisk og drømmeaktig til Villa Villekulla.

Man blir stolt

Skulle man spikke litt flis - og det skal man jo - går tempoet noen ganger på bekostning av gravitasjonen i Pippis mange fornøyelige sitater. Hennes eiendommelige livsanskuelser trenger kanskje ørlite mer rom til å puste for å treffe med full effekt. Eksempelvis, når Pippi blir spurt om hun kan lese og svarer: "Det har jeg aldri prøvd før, så det er jeg sikkert flink til," så forsvinner det liksom litt i dragsuget av andpustne ablegøyer, og det blir mer en rappkjefta kvikkis enn en karakterdefinerende livsbejaende tilnærming til livet.

Men la det ikke være noen tvil: Man blir mer enn litt stolt av å se et lokalt ensemble som med de enkleste virkemidler evner å yte nordisk barnelitteraturs største klassiker rettferdighet.

Pippi, altså.

For ei jente.

kommentarfelt drives av Disqus

Av

Thomas Owren

thomas@sydvesten.no

Pippi Langstrømpe

  • Fyllingsdalen teater
  • Regi: Sturle Bjordal
  • Koreografi: Susann Melani Waszak og Jeanette R. Smørdal
  • Scenografi: Bernt Olaf Nesbø
  • Kostymer: Lene Øvrebø Jacobsen
  • Hovedroller: Mariell Christensen/Marthe Naess Iversen (Pippi), Synne Odland Aase (Herr Nilsson), Nikolai Haaland/Sebastian Golinveaux (Tommy), Nina Martine Borlaug/Ida Ødven Knutsen (Annika), Arild Von Feste (Blom/Kaptein Langstrømpe), Siv May Knutsen (Fru Prysselius), Charlotte Faaberg-Johansen (lærer), Simen C. Olerud (Dunder), Helge Rognaldsen (Sterke Adolf), Even Johannesen (Klang), Jørn Kvist (Kling), Camilla Lunde Sørensen (Utroperen).