Velkommen til nye Sydvesten på nett!
  • Otto av Argus. (Foto: Walter Wehus/motveggen.com)

Ny bok om gatekunst i Bergen

Street Art Bergen er den definitive tilstandsrapporten fra det som ettertiden kommer til å se på som en helt avgjørende fase i utviklingen av gatekunst i Norge.

Street Art Bergen er ikke noe videre akademisk eller systematisk fremstilt, men det er likevel den ultimate introduksjonen til gatekunsten i Bergen i en periode vi kanskje ennå ikke helt forstår dimensjonene av. Materialet er hentet fra 2009 og frem til i dag. Dette er en periode hvor oppfattelsen av gatekunst har befunnet seg i en forhandling mellom hærverk og allemannseie, og som nå har fått sin endelige kanonisering, velsignet av gatekunstnerne selv. Som en innføring i gatekunstens verden er boken mer filosofisk enn historisk av natur, og det er gatekunstnerne selv som får komme til orde og presentere alle de ulike fasettene og innfallsvinklene som utgjør landets mest kreative og levende gatekunstmiljø.

Walter Wehus har laget boken sammen med gatekunstnerne som gjemmer seg bak pseudonymene John XC og Argus. Wehus har drevet bloggen motveggen.com i fem år, hvor han har fotografert og dokumentert kunstverkene som plutselig har gjort seg gjeldende i bybildet på ulike tidspunkter.

– Gatekunst var egentlig noe jeg la merke til med en gang jeg flyttet til Bergen, sier Wehus.

– Folk hadde en mye mer åpen holdning til det her. Etter hvert dukket det opp gatekunst som jeg følte jeg bare måtte dele med andre, og dermed startet jeg bloggen.

Etter hvert kom han i kontakt med gatekunstnerne selv. Argus og John XC, viste det seg, gikk med egne planer om å lage en bok, og det samme hadde Wehus.

– Men vi var opptatt av at det ikke bare skulle være en samling med vilkårlige bilder uten noen sammenheng. Vi ville la gatekunstnerne selv komme til orde, la dem fortelle med egne ord hvordan de tenker.

– Hvordan var utvelgelsesprosessen?

– Tøff. Vi hadde tusenvis av bilder å velge fra. Til slutt landet vi på 16 kunstnere som skriver egne tekster, og et 20-talls kunstnere til sammen som blir presentert.

– Hvor viktig har den perioden som dokumenteres vært?

– Det har vært en enorm oppblomstring, og du kan kanskje si at det var rundt 2009 at det virkelig eksploderte, men det har neppe vært tilfeldig. Alt her i Bergen har vært så positivt. Det har aldri vært noe nulltoleranse, politikerne har heiet gatekunstnere frem på tvers av partigrenser, og deler nå ut pris til årets gatekunstner. Det har skapt et spillerom og et overskudd.

– Du er ikke redd for at gatekunsten taper noe når den tas inn i varmen på den måten?

– Jeg tror det  en god balanse. Vi beveger oss inn i noe ukjent, der vi ser at kunstnere prøver seg fram. Noen vil inn i varmen, stille ut på gallerier, mens andre vil motsette seg ordnede former og holde seg til gata. 

Av

Thomas Owren

thomas@sydvesten.no

Relaterte saker